Verwaaid in Alesund

28 mei 2023 - Ålesund, Noorwegen

Zeilen langs gevaarlijk water

Er zijn langs de kust van Noorwegen een aantal spannende stukken te overbruggen. Eén bevindt zich rondom Stad, ten zuiden van Alesund. Dit is een soort uitstekende pukkel waar je omheen moet varen en er geen bescherming meer is van rotsen en eilandjes. Voor de kust ligt heel diep water (>200 meter) maar ook ondieptes (50 meter) waardoor de golven flink opstuwen. Als het tegenzit tot vele meters hoog. Bovendien kaatsen deze hoge golven op de kust en komen weer terug. Dat maakt dat het serieus water is waar je respect voor moet hebben.

In de nacht van 21 mei komen we voorbij dit gedeelte: windstil weer en op de motor. We hebben het grootzeil bijstaan om het schommelen een beetje tegen te gaan. Zonder problemen komen we op 22 mei in Alesund aan. En … daar liggen we nog steeds … Het mooie rustige weer is over en we liggen verwaaid met windvlagen van 7 en 8 beaufort.

Alesund:

Alesund De Volle Maan in Alesund

Mentaal een pas op de plaats maken

We vullen onze tijd met wandelingen maken, een auto huren, boekje lezen, verhalen schrijven, de weerkaarten uitpluizen en borrelen met Noren en Nederlanders die hier ook liggen. Helemaal geen straf dus. Toch merk ik dat ik een andere mindset nodig heb. Van altijd bezig zijn, doelen nastreven op mijn werk en privéleven tot ineens helemaal niets hoeven. Dát valt voor een bedrijvige Tanya nog helemaal niet mee. Het is een mooi leerproces om meer mindful te leven en de dingen te accepteren zoals ze voorbij komen: lummelen mag en moet zelfs. Ik zie jullie glimlachen … “jaja dat is niet makkelijk voor onze Tanya”.

Geirangerfjord:

Op weg naar Geiranger Geirangerfjord Geiranger In de sneeuw

1. Petra:
    28 mei 2023
    Dat zal niet meevallen maar je hebt de tijd Tan!
  2. Nathalie en Marko:
    28 mei 2023
    Wat een mooie foto’s ! Geniet ervan samen!
  3. Bob:
    29 mei 2023
    Heel apart, zo samen in de sneeuw eind mei. Mooie foto's, vooral die eerste kan je zo naar Google sturen voor de Google screensaver op tv...