We gaan de mist in…

27 mei 2023 - Fedje, Noorwegen

Onder de brug … nee dus!

En verder gaan we weer … We hebben een mooi plekje uitgezocht tussen Lund en Skansen waar we kunnen aanmeren. We moeten dan wel eerst onder een brug door die volgens de kaart 21 meter hoog is. Na een hele dag zeilen tussen de rotsen door, komen we bij de brug aan. OEPS geen 21 meter maar 17 meter staat er op de brug. Dát gaat echt niet lukken. Opnieuw gepuzzel op de kaart en we steken verder naar Fedje, een klein eilandje. Het is een kleine vier uur verder zeilen maar dat is niet erg. Gelukkig is het hier lang licht.

We gaan de mist in …

Vlak voor Fedje zien we het aankomen … héél snel …. En dan haalt het ons in: mist! We zien geen hand meer voor ogen. Sjack gaat posten achter het radarscherm en samen met de navionicskaart naderen we de ingang van Fedje. Links … rechts … voor ons … overal rotsen maar we hebben geen keuze meer: we moeten de mist in. Naar zee en de nacht in met deze mist, dat is geen optie.

We worden ingehaald door een snelle motorboot die kennelijk goed thuis is in deze omgeving. “We gaan hem volgen” roept Sjack. Maar na twee seconden is de boot volledig door de mist opgenomen en zijn we hem weer kwijt. We moeten op onszelf vertrouwen. Heel langzaam varen we vooruit en komen in een havenkommetje. Hier is gelukkig iets meer zicht en zien we waar we aan kunnen leggen. POEH … dat was even spannend….

Aan de steiger in de mistFedje in de mist

1. Marjo:
    27 mei 2023
    Nou, aan adrenaline niet tekort!! Mist kun je wel missen!
  2. Martin:
    27 mei 2023
    Echt teamwork, plan b en vertrouwen in elkaar, petje af ! oh ja dooddoener.. voormalige PL had het altijd over … ken je doelstelling is prio1… en ach risico’s (schouder ophalend met een lach)… dat zien we dan wel, toch. :-)
  3. Paola:
    😶‍🌫️
  4. Bob:
    28 mei 2023
    Die mist zit jullie behoorlijk in de weg de hele tijd...maar dat houdt de spanning er wel in. Tot hoe laat is het licht bij jullie?
  5. Tanya:
    28 mei 2023
    Mist en veel wind houdt de spanning er inderdaad wel in. Hier gaat om 23.00 uur de zon onder, heel bijzonder. Groetjes, Tanya