Wat is dat toch met zout?

11 mei 2023 - Terschelling, Nederland

Wat is dat toch met zout?

Het is onze tweede dag na ons vertrek uit onze jachthaven in Lelystad. Met een rustig windje varen we van Hindeloopen naar de Stevinsluizen richting de Waddenzee. Af en toe zie ik Sjack in het luchtledige slaan. Het gewapper wordt steeds vinniger, steeds krachtiger. Is ie soms zijn gedachten aan zijn werk aan het wegwuiven of …. Maar toch niet met zo’n gekwelde blik? Dan kijk ik omhoog naar de lijzijde (achterkant) van het zeil. Duizenden en nog eens duizenden vliegjes hebben zich verschanst op het zeil. Het hagelwitte zeil is zwart geworden. Dan begin ik ook in het luchtledige te wuiven, de slaan en te wapperen. De vliegjes komen verder naar beneden en lijken ons aan te vallen.

En dan … valt de wind weg. We hebben een nieuw (luxe) probleem: als we het grootzeil laten zakken is ons nieuwe zeil in tijd van 10 minuten een oud zeil geworden. Dan plakken die duizenden en duizenden vliegjes als lijkjes op ons zeil. Verwoed begin ik op ze in te slaan … weg … weg … jullie zijn niet uitgenodigd… weg. We hebben geen keus en met een spijtige blik laten we het zeil vallen.

We naderen de sluizen. We zijn vroeg en liggen met een andere boot in de grote sluis. De zilte geur van het water dringt mijn neus binnen. De deuren van de sluizen gaan langzaam open en daar is het! Dat gevoel van “op zout liggen”. De adrenaline raast door mijn aderen heen. Vanaf hier begint ons avontuur. Niet de jachthaven is de start maar hier bij de sluis. En kijk nou … alle vliegetjes nemen de vleugels en vertrekken. Nee, díe houden niet van zout. Wij wel, we kijken uit naar onze avonturen en naar de tocht van drie dagen en drie nachten. 396 zeemijlen die straks onder onze romp door schieten, in mist en regen, dát dan weer wel. Maarrrr .... GEEN muggen of vliegetjes meer!

1. Frans:
    Norge, de kommer!
  2. Bob:
    11 mei 2023
    Ik ben blij dat ik weer de blog kan volgen, altijd leuk om te lezen!
  3. Marjo:
    Bia viagem salgada!
  4. Paola:
    12 mei 2023
    Nogmaals goede reis en laat even weten of jullie de 3 dagen en nachten op zee goed hebben doorstaan!
    Geniet!
  5. Bini Sanders:
    12 mei 2023
    Leuk je verhaal te lezen. Hebben mama en ik straks onder de koffie wat te kletsen. Ik wens jullie heel veel vaarplezier toe. Groetjes Bini. 😘🍀🙋‍♀️
  6. José:
    Oh ja, die vliegjes…..
  7. Jan en Maira:
    12 mei 2023
    Wat fijn om jullie avontuur te mogen volgen. De sluis door, zout water en lekker de wind in de zeilen. Geniet ervan.
  8. Martin:
    12 mei 2023
    Hé Tanya, ik dacht dat Sjack dat gebaar altijd alleen bij ASML maakte 🤭. Jullie avontuur is gestart 👍, hopelijk mooi windje. Groetjes vanuit Capileira, zoiets als Thorn maar dan in bergen.
  9. Nicole:
    12 mei 2023
    Dat het een mooi avontuur mag worden!
  10. Reidar:
    14 mei 2023
    Prachtig, we zijn er (een beetje) bij!
  11. Ton Schoonbrood:
    15 mei 2023
    Leuk dat we jullie avontuur weer kunnen volgen en we wensen jullie een mooie reis en behouden vaart!
    Maritieme groet, Ton en Marita
  12. Jan en Maira:
    18 mei 2023
    We vonden het ook zielig voor het vogeltje en wilden weten wat het was. Maar herkenden het niet. Na enig gepuzzel met vogelboekjes en daarna AI lijkt het een tapuit te zijn.