Help … het alarm gaat af!

27 mei 2023 - Bergen, Noorwegen

Het is heerlijk weer en we zeilen vanuit Rosdalen naar Kleppavika. Onderweg verschijnen er prachtige vergezichten en Bergen is in de verte al zichtbaar. We genieten van de tocht en de rustige bakstagwind waarmee we met 3 ½ knoop zeilen.

zeilen met prachtige vergezichten

Dan wordt de rust plotseling en keihard verstoord: er gaat een alarm af op onze boot! Ik sta achter het roer dus Sjack sprint naar binnen om te luisteren welk alarm er af gaat. Eenmaal binnen stopt het alarm en onrustig kijkt Sjack om zich heen. Wáár kwam dat geluid vandaan? Eerst wordt er gekeken naar het gasalarm en neuzen worden snuivend in de cabine stoken. Niks te ruiken. En hoe zit het met het CO2 alarm? Ook niets aan te zien of te horen. Misschien maken we water onder de luiken? De luiken worden snel opgetild maar alles blijkt droog en is er geen water te zien.

Sjack komt weer naar buiten. Hij haalt zijn schouders op. “Ik weet het niet” vertellen mij zijn schouders. Dan gaat wéér het alarm met een verschrikkelijk kabaal af. Opnieuw wordt er een spurt naar binnen gedaan. Eenmaal binnen stopt het alarm en is het erg lastig zoeken waar het geluid vandaan kwam. We worden er onrustig van. Wat is er aan de hand? Sjack haalt de batterijen uit het gasalarm. Als het alarm nogmaals af gaat, dan kunnen we het gasalarm wegstrepen. “Ieeee oeeee ieeee”, weer het alarm. Deze is het dus niet. De volgende set van batterijen worden er uit gehaald. Zo onderzoeken we verder met de alarmen voor water … ook niet. Het CO2-alarm …. ook niet.

Ja, dat is allemaal leuk maar wat is het dan wél? Ondertussen wisselen we van tablet om aan de lader te hangen. Als voor de achtste keer het alarm af gaat, kijken we elkaar verbaasd aan. Ik pak mijn tablet, waar de waterkaart van Navionics op staat, en houd hem dicht langs mijn oor. NEE MAAR! Dit is het!! Maar waarom gaat het af? Even later passeert ons een veerboot. En wat gebeurt er? Het alarm gaat af. We schieten tegelijkertijd opgelucht in de lach. Gisteravond hebben we mijn tablet geüpdate en kennelijk geeft hij bij het passeren van een boot een alarm af. Snel wordt deze optie uit gezet. Tjonge, we zijn er onderhand wel een paar uur mee bezig geweest. Gelukkig zakt de adrenaline en bezorgdheid en kunnen we weer genieten van het zeilen.

prachtige natuurkleurrijke huisjes

1. Marjo:
    27 mei 2023
    Pff, dat was een poos van onzekerheid. Gelukkig nu weer relaxed!
  2. Frans:
    27 mei 2023
    Tis wat met die moderne technologieën hè!
    Gelukkig overwint steeds de common sense. Chapeau!
  3. Paola:
    27 mei 2023
    Nou lekker bezig! Ach jullie hebben de tijd🤣
  4. Bini Sanders:
    27 mei 2023
    Wel spannend hoor !!!!! Ik wens jullie een goede vaart toe, Mooi weer en geen mist. Groetjes 😊🍀🙋‍♀️