Hoe 1 seconde een droom uiteen laat spatten

5 juni 2023 - Kristiansund, Noorwegen

Sjack verliest zijn evenwicht

We hebben vrijdag Kristiansund na één avondje rondwandelen wel gezien en besluiten om de volgende dag een leuke ankerplek te zoeken. Het bijbootje sjouwen we al een paar weken mee maar hebben er, vanwege het slechte weer, nog geen gebruik van gemaakt. En niet de vergeten onze nieuwe “fishfinder” om zelf te zorgen voor een vismaaltijd. Daar kunnen we ons nu al op verheugen. Op het fokje zeilen we 7 mijl op weg naar de ankerplek.

Als we bijna bij de ankerplek aankomen maakt Sjack een videoshot van de omgeving. En dan gaat het mis! Hij verliest zijn evenwicht, wordt tegen de grootschoot geworpen en hij verstapt zich. Er volgt een schreeuw en daarna een hartgrondige vloek. “Ga maar terug naar de haven”, weet hij nog uit te brengen.

Een oude kram die het begeeft

Sjack is 35 jaar geleden geblesseerd geraakt aan zijn linkervoet. Er is toen een peesbaan uitgescheurd. Operatief is er toen een soort kram geplaatst. Door zijn val is deze kram losgeschoten of gebroken. Dat betekent dat zijn pees heen en weer kan bewegen hetgeen erg pijnlijk is als dit gebeurt. Sjack kan wel op zijn voet lopen, voetje voor voetje en héél voorzichtig.

Naar de spoedeisende hulp

En daar zit je dan … in een vreemd land in een lange witte ziekenhuisgang. Dit scenario hadden we niet verwacht toen we vanmorgen vertrokken.

Ziekenhuisgang spoedeisende hulp

De arts vertelt dat er geen sprake is van een botbreuk (dat wisten we al maar toch …) en dat ze verder niets voor ons kunnen doen. Jammer! En onverrichte zaken ‘schuifelen’ we terug naar de boot. De zeilers van de Anna Caroline en Imagine komen één na de ander informeren hoe het met Sjack gaat. “Kom verder aan boord, we zitten aan de wijn en de chips, ons troosteten voor vanavond”. Het is een gezellige avond geworden en dat hadden we ook even nodig na alle schrik en hectiek van deze dag. We nemen aan het einde van de avond afscheid van de zeilers en geven hen mee: “Doe de Lofoten de groeten van ons”.

Geen Lofoten … een droom spat uiteen …

En dan komt het moment van het bedenken: Hoe nu verder? Verder gaan naar een gebied met weinig medische zorg en Sjack die amper 300 meter kan lopen, nee dat is geen optie. Dus: terug naar Nederland. Ik verbijt mijn tranen die ik achter mijn ogen voel prikken. Van je verheugen richting het noorden, naar een ziekenhuis in Nederland richting het zuiden. Dat is een letterlijke ommezwaai van 180 graden…

De voet ingetaped

Eerst de ratio, dan de emotie en terug naar de ratio

In eerste instantie schieten we in de oplossingsmodus: we moeten dealen met deze nieuwe situatie: “Het is niet anders”. Maar de volgende dag komt de man met de hamer, het harde besef dat we de droom, waar we al jaren mee bezig zijn, uiteen zien spatten. Tuurlijk zijn er tranen, tuurlijk is er even de emotionele pijn. Maar de volgende dag gaan we er weer voor. De ratio overwint en we proberen weer te genieten van het prachtige land dat aan ons voorbij komt tijdens de mooie zeiltochten. Gelukkig kan Sjack zich op de boot voldoende redden en dat geeft ook de mogelijkheid om samen terug te zeilen.  We zijn wel druk bezig om allerlei instanties te benaderen en houden nog verschillende opties open. We verwachten echter pas over een paar weken thuis te komen… het is tenslotte geen auto dat gas kan geven …

Hier word ik stil van …

Een aantal van jullie zijn al op de hoogte van deze bizarre wending. Velen van jullie hebben praktische hulp geboden of gevraagd wat ze voor ons kunnen doen. Wat ongelooflijk lief! Hier word ik warm en stil van … Dank jullie wel!

1. Mirjam:
    5 juni 2023
    Wat een verdriet bericht…. Deze mooie droom was jullie zo gegund. Liefs Martijn en Mirjam (de buren in de haven).
  2. Inge Kneppelhout:
    5 juni 2023
    Wat een ontzettende nare wending. Heb enorm met jullie te doen. Heb genoten van je verhalen tot nu en dan dit... Jullie hebben hier zo naar toegeleefd en hard voor gewerkt. Hoop dat Sjack het qua pijn volhoudt. Sterkte voor jullie beiden en behouden vaart terug. Liefs Inge
  3. Pauli:
    5 juni 2023
    Oei, dat is heftig en erg vervelend, zachtjes uitgedrukt. Idd ratio versus emotie. We hadden het jullie gegund en volgden jullie al met een evt. plan om het na te doen. Heel veel sterkte, goede terugreis en een goed herstel. SyMinor Tjebbe & Pauli
  4. Sylvia:
    6 juni 2023
    Wat een ontzettend naar nieuws, Tanya en Sjack. Ik kan me voorstellen dat het veel pijn doet als je deze mooie droom niet kunt verwezenlijken. Behouden vaart, Sjack veel sterkte met de pijn en veel liefs voor jullie allebei 😘
  5. Nicole:
    6 juni 2023
    Wat een verdrietig nieuws, kan me voorstellen dat jullie ontzettend verdrietig zijn nu jullie je reis niet kunnen voorzetten. Wij hadden jullie ook echt een mooie reis gegund! Veilige terugreis en ik hoop voor Sjack dat de pijn te handelen is.
  6. MOO:
    6 juni 2023
    Greetings from the moo!!! We feel very much with you! We wish you a good and save trip back to the Netherlands and hope that you can enjoy the trip back a bit! All the best to Sjack and his foot! You will get somehow somewhen somewhere another chance to go to the Lofoten. Although this is not obvious now… there will come somehow other chances! Wirh yery best wishes! MOO
  7. Bert en José van de Wakker:
    6 juni 2023
    Dit is meer dan vervelend. Wat verschrikkelijk, wat een teleurstelling. Bewonderenswaardig hoe jullie hier mee omgaan. Heel veel sterkte met de terugreis. We leven met jullie mee. Bert en José
  8. Paola:
    6 juni 2023
    Echt zo jammer!! Ik hoop dat het in Nederland voorspoedig gaat verlopen zodat jullie daarna nog wat leuks kunnen doen en een beetje vakantie hebben.
  9. Lonneke:
    6 juni 2023
    Wat ontzettend verdrietig zeg, wat een teleurstelling. Sjack het beste met je voet en heel veel sterkte voor jullie, ik denk aan jullie. Veel liefs x
  10. Martin:
    6 juni 2023
    Jeetje, jullie mooi plan in duigen. Sjack beterschap met je voet en voorspoedig herstel. Samen een behouden terugreis .
  11. René Moonen:
    6 juni 2023
    Wat is dit een enorm grote teleurstelling voor jullie beiden. Dit is door jullie op de punt, komma zó goed voorbereid. En dan een dikke streep door jullie droom(reis).
    Begrijpelijk dat dit de nodige emotie oproept. Hart onder de riem van mij.
  12. Sandra Hoogerwerf:
    6 juni 2023
    Och nee toch Tanya en Sjack! Ik heb met veel plezier jullie verhalen tot nu toe gelezen(was steeds van plan te reageren, maar nog niet gedaan) en dacht dat jouw eerste zin, weer een spannende teaser was…. Helaas zeg, was het maar zo! We wensen jullie een goede terugreis en hopelijk voor Sjack goede herstelmogelijkheden. En dat jullie droom dan met uitstel uiteindelijk toch uit kan komen. Veel liefs van ons.
  13. Nathalie:
    6 juni 2023
    Wat een pech Tanya en Sjack! Echt heel jammer. Dan zien we jullie toch sneller weer in Den Bosch dan verwacht . Als we iets kunnen doen…
    Liefs Nathalie en Marko
  14. Tanya:
    6 juni 2023
    Lieve allemaal, wat een hartverwarmende reacties. Inmiddels is de tocht naar het zuiden ingezet en ook hier gaan we weer wat van maken.
  15. Jan en Maira:
    7 juni 2023
    Jeetje, wat een pech. Sterkte samen
  16. Bob:
    8 juni 2023
    Zure bom😥
  17. Marjolein:
    8 juni 2023
    Jeetje!! Wat een ongelofelijke pech!!
    Knap hoe jullie de knop omgooien!
    Goede terugreis😘