Het wateralarm gaat af!

8 juni 2023 - Måløy, Noorwegen

NEE!! We maken water.

We varen op de motor op zee het spannende stuk rondom Stad voorbij. Dit is een ver uitstekend stuk land de zee in en ondieptes zorgen voor hoge golven. We houden ons goed aan de route die we hebben gepland. Dan horen we plotseling een oorverdovend lawaai. "Ieeeeee ieeeeeee ieeeeee". Het is een alarm dat keihard loeit. Het stopt deze keer niet na een paar seconden maar blijft een ongelooflijke herrie produceren. Sjack beseft onmiddellijk: dit is een wateralarm. Zover zijn voet het toelaat, spurt hij naar binnen en trekt het eerste luik open. Niks. Dan naar het motorluik waar ook een wateralarm is aangebracht. En daar zien we water naar binnen komen. We kunnen niet zien waar het vandaan komt maar dat we water maken, dat is een feit. Ik proef aan het water: zout. Oké, het water komt dus van buiten. Het gutst niet met stromen tegelijk naar binnen, gelukkig niet. Maar het is ook niet iets waar je je ogen voor moet sluiten. We spreken af dat ik om de 15 minuten ga hozen. Ik zet de wekker en ik merk dat ik na 10 minuten al wat onrustig word. Zal ik alvast gaan hozen? Na 15 minuten hoos ik een halve liter water er uit. Dit blijf ik doen tot we vastliggen in een haventje in Silda.

Wat is het probleem?

Overal in de boot liggen luiken en het trappetje opgestapeld om goed bij de motor te kunnen. Helaas kun je bij ons niet een deurtje open maken en om de motor heen lopen. Alles moet gestript worden om er goed bij te kunnen. En dan wordt er een proces bij Sjack gestart: denken … motor aan … motor uit … denken … kijken … motor aan … motor uit …. denken. Na een half uur wordt de diagnose getrokken: het is een lekkende waterpomp. Vol verwachting kijk ik Sjack aan. Ik weet dat hij veel kan maken en problemen kan oplossen. Maar dit is een maatje te groot voor hem en moet er een monteur bij komen.

Waar zit het probleem? Waar zit het probleem?

Sjack is het probleem aan het zoeken Zoeken naar de oplossing

De volgende dag bellen we met verschillende monteurs uit de omgeving. Een monteur uit Florø kan de waterpomp bestellen en kan deze de volgende dag al binnen hebben tegen meer-betaling. Wij worden hier blij van. “Kunt u hem er zelf  inzetten?”, vraagt de monteur. “Want wij hebben de eerst komende vier weken geen tijd”. OEPS, de blijheid van zoëven verdwijnt als sneeuw voor de zon.

We liggen vast in Måløy

Een monteur in Måløy kan de waterpomp bestellen en dit duurt een dag of twee. Hij kan deze ook installeren. Wij verplaatsen ons 7 mijl verder naar Måløy om te wachten in de haven. Gister was de pomp nog niet binnen en we hopen dat deze vandaag binnen zal komen. We hebben er even geen invloed op en wachten het rustig af.

De niet-zeilers onder ons zullen denken: “Oh nee wat een pech”. De zeilers onder ons zullen denken: “Het is en blijft een boot en daar gaat altijd wel wat aan stuk.” En zo staan wij er ook in. We moeten dit gewoon oplossen, afwachten, fixen en onze portemonnee trekken.

We hebben ook nog een goed bericht: de huisarts heeft aan de hand van een door ons gemaakt filmpje Sjack doorverwezen naar een orthopeed in het Jeroen Bosch ziekenhuis. De procedure is in gang gezet en daar zijn we erg blij mee.

1. Martin:
    8 juni 2023
    Ok, als booteigenaar herken ik dit ook, maar liever niet als je ver weg op vakantie bent. Wel goed dat jullie alarmen dus echt functioneel zijn 👍. Een nieuwe pomp met nieuwe keerringen en opgelost… als dat nu ook eens bij Sjack zijn voet zou kunnen 😳….
  2. Paola:
    8 juni 2023
    Jullie maken gelukkig genoeg mee, zodat het toch een heel diverse spannende reis is!
  3. Sylvia:
    8 juni 2023
    Jullie hoeven je idd totaal niet te vervelen!
    Never a dull moment 😉
  4. René Moonen:
    8 juni 2023
    Het wordt ondertussen wel een héél spannend boek! Inderdaad geen saaie reis. En uiteenlopende belevenissen voor voldoende spraakWATER! Wat uit alles blijkt is dat jullie beiden wel heel ervaren zeilers zijn. Chapeau Tan en Sjack voor jullie hoge mate van aanpassingsvermogen.
  5. Bob:
    8 juni 2023
    Tja, met een zeilboot kom je moeilijk bij de motor. Met een motorboot kan je niet zeilen, maar ik kan wel een kleine party houden rondom de motor, ha ha. Eerlijk is eerlijk, wel gebukt. En dat wateralarm was een gouden tip van jullie, want het werkt perfect als ik het douchewaterpompbakje vergeet schoon te maken en het over begint te stromen in de bilge...en het slaapt ook wel lekker wetende dan je eerder gewekt wordt dan dat het water tegen je bed aan klots...